9 september 2016

Blog: Waarom een duurzaamheidsverslag zonder commerciële waarde waardeloos is

Heeft u ooit een bier besteld omdat de brouwer de komende vijf jaar 7% minder CO2 uit wil stoten? Of een reep chocolade gekocht omdat de fabrikant het handvest voor leefbare lonen had ondertekend? Toch verwierf Tony Chocolonely in korte tijd een fors marktaandeel. En op mijn wekelijkse avond met wielrenmaten in de kroeg valt me op dat Utrechtse Brouwer Maximus stevig aan de weg timmert - met bier van lokale ingrediënten en een ambachtelijk proces.

In duurzaamheidsverslagen beschrijven we vaak wat de negatieve impact van het bedrijf is en hoe we dat gaan ‘reduceren’. We produceren 80 ton afval en gaan dat komende vijf jaar met wel 7,5% terugbrengen. Of we verminderen de afvalproductie volgend jaar van 100 ton naar 95 ton. Nobele doelstellingen, maar ze spreken niet tot de verbeelding van een klant. De mogelijkheid tot aanschaf van een woning die zo zuinig en energie-opwekkend is dat een klant geen energierekening meer krijgt, ambachtelijk gebrouwen streekbier of een auto die bijdraagt aan een onafhankelijke energievoorziening doen dat wel. De boodschap is positief (goede dingen doen, in plaats van slechte dingen minder doen!) en spreekt mensen persoonlijk aan. Door (de weg naar) dergelijke producten te laten zien krijgt het duurzaamheidsverslag commerciële waarde. Het duurzame verhaal achter deze producten wordt vertaald naar een verhaal waar de klant of afnemer blij van wordt: ambachtelijke smaak, producten uit de streek, huizen zonder energienota of zelfs bijdragen aan een revolutie.

Horen cijfers over CO-reductie, afvalscheiding en biodiversiteit dan niet thuis in een duurzaamheidsverslag? Natuurlijk wel! Vanzelfsprekend zorgt een producent van duurzame producten ervoor dat ze haar eigen energiehuishouding op orde heeft. En uiteraard rapporteert zij hierover. Deze cijfers krijgen echter pas waarde als zij een randvoorwaarde zijn bij het duurzame product dat zij levert. Op deze manier focust een bedrijf zich automatisch op haar kernproces. Een woningbouwer is duurzaam als zij biobased, energie-neutrale woningen neerzet, en niet als zij gebruik maakt van gerecycled papier, duurzame koffie en de goede doelenloop sponsort. Duurzame koffie en papier zijn mooie quick wins op weg naar het biobased en energiezuinige proces dat hoort bij een dergelijke woning (‘product’), maar niet het einddoel. Een consument gaat er immers al vanuit dat een product dat als duurzaam wordt verkocht ook duurzaam geproduceerd wordt. Niemand wil een duurzame auto waarbij niet gedacht wordt aan de verwerking van de accu, of slaafvrije chocolade uit een fabriek waar de arbeidsomstandigheden slecht zijn.

Kortom, een duurzaamheidsverslag is een visiedocument waarin je niet alleen terug, maar ook vooruit kijkt. Stel je jezelf dus de vraag: met welk product wil jij je klant verrijken? Vertaling naar logische doelstellingen, die aansluiten bij jouw ambitie, volgen dan vanzelf. Zie het duurzaamheidsverslag dan ook als kans om je klant een inkijk te geven in duurzame producten die je nu of in de toekomst produceert en neem hen mee in jouw reis en verhaal.